ERA PASCA MERDEKA

 Hala tuju perkembangan pendidikan  di Malaysia  era pasca merdeka terhadap pembangunan insan dan negara

(UMI NUR FATINI BINTI MASLEE -D20201093922-)

TUJUAN 

·     - Mengeratkan perpaduan, tenaga mahir dan kemajuan kemajuan negara.

·    -Menaik taraf dan infrastuktur pendidikan.

·    -Meluaskan pendidikan ke peringkat pengajian tinggi.

·    -Mengurangkan  keciciran murid.

·    -Membasmi pelajar buta huruf.

·    - Kurikulum  bersepadu diperkenalkan iatu KBSR dan KBSM.

·    - Perundangan Pendidikan dengan kewujudan Akta Pendidikan 1996.


MEMPUNYAI 6 LAPORAN

  i) Laporan Rahman Talib (1960)

           ii) Akta Pelajaran (1996  

          iii) Laporan Hussein Onn (1971)

          iv)  Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979 

           v)Rang Undang-Undang Pendidikan (1995)

          vi) Akta Pendidikan (1996)


HURAIAN LAPORAN

1.     1. LAPORAN RAHMAN TALIB (1960)

     -Bertujuan menyemak semula perakuan yang terkandung dalam Penyata Razak (1956)        

     -Memperkukuhkan saranan pada Penyata Razak.

     -Pengunaan bahasa Melayu diperluaskan di semua sekolah.

     -Sekolah rendah Inggeris mula menggunakan bahasa Melayu.

     -Reformasi Struktur : Persekolahan 9 tahun.

     2. AKTA PELAJARAN (1961)  

   -Tujuan : Menyatupadukan kaum di Malaysia dan system pendidikan bercorak kebangsaan diwujudkan.

      Kandungannya :

       -Bahasa kebangsaan sebagai bahasa penggantar utama.

       -Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar.

       -Murid naik darjah secara automatik.

       -Sukatan pelajaran diselaraskan di semua sekolah.

       -Sekolah terbahagi kepada 2 iaitu rendah dan menengah.

     3. .LAPORAN HUSSEIN ONN (1971)

   -Tujuan : Mengkaji semula Dasar pendidikan Negara ketika itu dan menyediakan pendidikan dasar bagi semua kanak-kanak dalam lingkungan umur bersekolah ditempatkan di setiap sekolah aliran Melayu, Cina, Inggeris dan Tamil.

    -Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar, bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.

    -Mewajibkan bahasa Inggeris di semua sekolah. 

     4LAPORAN JAWATAN KUASA KABINET (1979

   -Tujuan : mengkaji semula matlamat-matlamat dan keberkesanan system pendidikan yang diamalkan ketika itu.

    -Pendidikan percuma.

    -Persekolahan selama 11 tahun.

    -Pembangunan sekolah teknik dan vokasional.

     5.RANG UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN (1995)

    -Falsafah Pendidikan Kebangsaan menggantikan falsafah Pendidikan Negara.

    -Pendidikan bertaraf dunia.

    -Kurikulum KBSR dan KBSM.

     6. AKTA PENDIDIKAN (1996) 

    -Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah dijadikan landasan dalam penggubalan akta.

    -Sistem pendidikan kebangsaan dimantapkan meliputi semua sekolah dari peringkat pra sekolah sehingga ke peringkat tinggi dan kategori sekolah ( kerajaan, bantuan kerajaan dan swasta ). 

    -Bahahasa kebangsaan diperkukuhkan kedudukannya dan menjadi mata pelajaran wajib.

    -Kurikulum kebangsaan yang selaras untuk semua jenis dan kategori sekolah.

    -Peperiksaan yang seragam kepada semua jenis dan kategori sekolah.

    -Pendidikan Islam diperluas kepada semua murid yang beragama islam disemua kategori sekolah dan menjadi mata pelajaran teras.

    -Pendidikan Prasekolah menggunakan Garis Panduan Kurikulum daripada KPM.

    -Pendidikan teknik dipertingkatkan dengan kewujudan sekolah menengah teknik, politeknik, dan sekolah vokasional.

    -Pendidikan guru diperkukuhkan dengan adanya program pendidikan di peringkat sijil,  diploma dan ijazah.

    -Pendidikan khas diberi perhatian dengan peruntukan yang secukupnya.

    -Bahasa suku kaum diperuntukkan pengajarannya sekiranya didapati munasabah dan praktik.


PENDIDIKAN ERA 1971-1990

-Mewujudkan Dasar Ekonomi Baru selepas rusuhan 13 mei untuk mengurangkan jurang sosio-ekonomi antara kaum.

-Skim  Pinjaman Buku Teks (SPBT) dan Rancangan Makanan Tambahan (RMT).

-Kurikulum Baru Sekolah Rendah 1982 diperkenalkan sebagai program rintis.

-Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah 1988 dilaksanakan apabila pelajar KBSR melangkah ke tahun 1.

    
    "KETERANGAN TENTANG ERA PASCA MERDEKA"

1 comment:

PENGHARGAAN

Syukur Alhamdulillah dan setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat ilahi kerana dengan izin kurnianya dapat kami menyempurnakan tugasa...