Hala tuju perkembangan pendidikan di Malaysia era pasca merdeka terhadap pembangunan insan dan negara
(UMI NUR FATINI BINTI MASLEE -D20201093922-)
· - Mengeratkan perpaduan, tenaga mahir dan kemajuan
kemajuan negara.
· -Menaik taraf dan infrastuktur pendidikan.
· -Meluaskan pendidikan ke peringkat pengajian
tinggi.
· -Mengurangkan
keciciran murid.
· -Membasmi pelajar buta huruf.
· - Kurikulum
bersepadu diperkenalkan iatu KBSR dan KBSM.
· - Perundangan Pendidikan dengan kewujudan Akta
Pendidikan 1996.
MEMPUNYAI 6 LAPORAN
i) Laporan Rahman Talib (1960)
ii) Akta Pelajaran (1996
iii) Laporan Hussein Onn (1971)
iv) Laporan Jawatankuasa Kabinet (1979
v)Rang Undang-Undang Pendidikan (1995)
vi) Akta Pendidikan (1996)
HURAIAN LAPORAN
1. 1. LAPORAN RAHMAN TALIB (1960)
-Bertujuan menyemak semula perakuan yang terkandung dalam Penyata Razak (1956)
-Memperkukuhkan saranan pada Penyata Razak.
-Pengunaan bahasa Melayu diperluaskan di semua sekolah.
-Sekolah rendah Inggeris mula menggunakan bahasa Melayu.
-Reformasi Struktur : Persekolahan 9 tahun.
2. AKTA PELAJARAN (1961)
-Tujuan : Menyatupadukan kaum di Malaysia dan system pendidikan bercorak kebangsaan diwujudkan.
Kandungannya :
-Bahasa kebangsaan sebagai bahasa penggantar utama.
-Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar.
-Murid naik darjah secara automatik.
-Sukatan pelajaran diselaraskan di semua sekolah.
-Sekolah terbahagi kepada 2 iaitu rendah dan menengah.
3. .LAPORAN HUSSEIN ONN (1971)
-Tujuan : Mengkaji semula Dasar pendidikan Negara ketika itu dan menyediakan pendidikan dasar bagi semua kanak-kanak dalam lingkungan umur bersekolah ditempatkan di setiap sekolah aliran Melayu, Cina, Inggeris dan Tamil.
-Bahasa Melayu sebagai bahasa penggantar, bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.
-Mewajibkan bahasa Inggeris di semua sekolah.
4. LAPORAN JAWATAN KUASA KABINET (1979
-Tujuan : mengkaji semula matlamat-matlamat dan keberkesanan system pendidikan yang diamalkan ketika itu.
-Pendidikan percuma.
-Persekolahan selama 11 tahun.
-Pembangunan sekolah teknik dan vokasional.
5.RANG UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN (1995)
-Falsafah Pendidikan Kebangsaan menggantikan falsafah Pendidikan Negara.
-Pendidikan bertaraf dunia.
-Kurikulum KBSR dan KBSM.
6. AKTA PENDIDIKAN (1996)
-Falsafah Pendidikan Kebangsaan telah dijadikan landasan dalam penggubalan akta.
-Sistem pendidikan kebangsaan dimantapkan meliputi semua sekolah dari peringkat pra sekolah sehingga ke peringkat tinggi dan kategori sekolah ( kerajaan, bantuan kerajaan dan swasta ).
-Bahahasa kebangsaan diperkukuhkan kedudukannya dan menjadi mata pelajaran wajib.
-Kurikulum kebangsaan yang selaras untuk semua jenis dan kategori sekolah.
-Peperiksaan yang seragam kepada semua jenis dan kategori sekolah.
-Pendidikan Islam diperluas kepada semua murid yang beragama islam disemua kategori sekolah dan menjadi mata pelajaran teras.
-Pendidikan Prasekolah menggunakan Garis Panduan Kurikulum daripada KPM.
-Pendidikan teknik dipertingkatkan dengan kewujudan sekolah menengah teknik, politeknik, dan sekolah vokasional.
-Pendidikan guru diperkukuhkan dengan adanya program pendidikan di peringkat sijil, diploma dan ijazah.
-Pendidikan khas diberi perhatian dengan peruntukan yang secukupnya.
-Bahasa suku kaum diperuntukkan pengajarannya sekiranya didapati munasabah dan praktik.
PENDIDIKAN ERA 1971-1990
-Mewujudkan Dasar Ekonomi Baru selepas rusuhan 13 mei untuk mengurangkan jurang sosio-ekonomi antara kaum.
-Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) dan Rancangan Makanan Tambahan (RMT).
-Kurikulum Baru Sekolah Rendah 1982 diperkenalkan sebagai program rintis.
-Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah 1988 dilaksanakan apabila pelajar KBSR melangkah ke tahun 1.
Tahniah semua. Blog yang menarik dan berinformasi.
ReplyDelete