ERA SEMASA & MASA DEPAN

 Hala tuju perkembangan pendidikan di Malaysia era semasa & masa depan terhadap pembangunan insan dan negara 

(NUR ASLINA BINTI ABDULLAH -D20201093923-)

AKSES PENDIDIKAN

-Anak –-anak di Malaysia mendapat hak yang sama rata.

-Kementerian Pendidikan memberi peruntukan sebanyak RM1 bilion untuk keluarga miskin dan golongan kurang upaya melalui program pembangunan pendidikan. Antara yang telah dilaksanaka oleh kerajaan ialah Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT) dan asrama harian.

EKUITI PENDIDIKAN

-Mengurangkan jurang pendapatan, sosioekonomi dan gender dalam kalangan pelajar di bandar dan luar bandar.

KUALITI PENDIDIKAN

-Melonjakkan pencapaian negara dalam kelompok teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam masa 15 tahun.

-Menghasilkan kualiti pendidikan bertaraf dunia dengan mewujudkan Sekolah Berprestasi Tinggi (SPBT) begitu juga dengan penggredan universiti sebagai langkah positif dan menunjukkan komitmen kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan tinggi selaras dengan wawasan pendidikan bertaraf dunia.

 PERPADUAN

-Menghargai nilai, budaya dan pengalaman dari pelbagai kaum dan etnik dapat diterapkan kepada pelajar. Pendidkan menjadi alat membentuk erpaduan kaum. Sebagai contoh, langkah diambil oleh kerajaan untuk mengeratkan perpaduan diantara kaum ialah menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar.

KECEKAPAN SISTEM

-Memastikan kecekapan sistem pendidikan ke arah kebehrasilan pengajaran guru dan kemenjadian pelajar pada masa kini. Kecekapan penyampaian, kawalan dan pengurusan menentukan keberhasilan pendidikan.

-Penyediaan pengajaran guru yang cekap menerusi latihan guru yang professional dapat melahirkan pelajar yang berkualiti untuk negara.

FAKTOR MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA MASA KINI DAN MASA DEPAN

1. SOSIAL

KEADAAN ASAL SEDIA ADA

-Masyarakat tradisional.

-Kepelbagaian etnik.

-Pertumbuhan populasi.

DESAKAN PERUBAHAN

-Permodenan.

-Perbadanan.

-Kemajuan.

STRUKTUR PENDIDIKAN MODEN

-Idea utama- inklusif.


2. IDEOLOGI

KEADAAN ASAL SEDIA ADA

-Sekolah tradisional dan vernakular, kurikulum pelbagai yang ditaja.

DESAKAN PERUBAHAN

-Pemikiran semasa.

-Matlamat yang hendak dicapai.

STRUKTUR PENDIDIKAN MODEN

-Konten: agama, sekular dan teknikal, integrasi.

-Struktur sekolah: progrsif dan bersepadu.


3. EKONOMI

KEADAAN ASAL SEDIA ADA

-Ekonomi tradisional, pemilikan tanah luar bandar dan sistem percukaian.

DESAKAN PERUBAHAN

-Pertubuhan ekonomi, kelas pertengahan dan sistem kerja.

STRUKTUR PENDIDIKAN MODEN

-Hubungan antara sekolah dengan peperiksaan, hubungan terhadap pasangan buruh dan jaminan pekerjaan.


4. POLITIK

KEADAAN ASAL SEDIA ADA

-Politik tradisional, darjah pemusatan, kebolehan pemerintah, inklusif, mewakili dan ketenteraan.

 DESAKAN PERUBAHAN

-Treat luaran.

-Treat dalaman.

-Kesatuan.

-Penentangan.

STRUKTUR PENDIDIKAN MODEN

-Kawalan ; kerajaan atau swasta.

- Sentralisasi atau disentralisasi.


DIMENSI PERKEMBANGAN PENDIDIKAN MALAYSIA

-Perkembangan pendidikan negara yang berlaku sehingga kini adalah suatu yang dirancang bagi menghadapi cabara masa hadapan bangsa dan negara di Malaysia. Perkembangan pendidikan yang berlaku bole dibahagikan kepada dua dimensi iaitu dimensi vertikal dan horizontal. Dimensi vertikal menjurus kepada perubahan mengikut tahap atau peringkat manakala dimensi horizontal pula ialah berfokus kepada aspek ruangan dan peluang bagi setiap warganegara beroleh pendidikan yang sempurna dan berkualiti.




No comments:

Post a Comment

PENGHARGAAN

Syukur Alhamdulillah dan setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat ilahi kerana dengan izin kurnianya dapat kami menyempurnakan tugasa...