Hala tuju perkembangan pendidikan di Malaysia era semasa & masa depan terhadap pembangunan insan dan negara
(NUR ASLINA BINTI ABDULLAH -D20201093923-)
AKSES PENDIDIKAN
-Anak –-anak di Malaysia mendapat hak yang sama rata.
-Kementerian
Pendidikan memberi peruntukan sebanyak RM1 bilion untuk keluarga miskin dan
golongan kurang upaya melalui program pembangunan pendidikan. Antara yang telah
dilaksanaka oleh kerajaan ialah Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Skim Pinjaman
Buku Teks (SPBT) dan asrama harian.
EKUITI PENDIDIKAN
-Mengurangkan jurang pendapatan,
sosioekonomi dan gender dalam kalangan pelajar di bandar dan luar bandar.
KUALITI PENDIDIKAN
-Melonjakkan pencapaian negara dalam
kelompok teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam
masa 15 tahun.
-Menghasilkan
kualiti pendidikan bertaraf dunia dengan mewujudkan Sekolah Berprestasi Tinggi
(SPBT) begitu juga dengan penggredan universiti sebagai langkah positif dan
menunjukkan komitmen kerajaan untuk meningkatkan kualiti pendidikan tinggi
selaras dengan wawasan pendidikan bertaraf dunia.
PERPADUAN
-Menghargai
nilai, budaya dan pengalaman dari pelbagai kaum dan etnik dapat diterapkan
kepada pelajar. Pendidkan menjadi alat membentuk erpaduan kaum. Sebagai contoh,
langkah diambil oleh kerajaan untuk mengeratkan perpaduan diantara kaum ialah
menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar.
KECEKAPAN SISTEM
-Memastikan kecekapan sistem
pendidikan ke arah kebehrasilan pengajaran guru dan kemenjadian pelajar pada
masa kini. Kecekapan penyampaian, kawalan dan pengurusan menentukan keberhasilan
pendidikan.
-Penyediaan
pengajaran guru yang cekap menerusi latihan guru yang professional dapat
melahirkan pelajar yang berkualiti untuk negara.
FAKTOR
MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA MASA KINI DAN
MASA DEPAN
1. SOSIAL
KEADAAN
ASAL SEDIA ADA
-Masyarakat
tradisional.
-Kepelbagaian
etnik.
-Pertumbuhan
populasi.
DESAKAN
PERUBAHAN
-Permodenan.
-Perbadanan.
-Kemajuan.
STRUKTUR
PENDIDIKAN MODEN
-Idea
utama- inklusif.
2. IDEOLOGI
KEADAAN
ASAL SEDIA ADA
-Sekolah
tradisional dan vernakular, kurikulum pelbagai yang ditaja.
DESAKAN
PERUBAHAN
-Pemikiran
semasa.
-Matlamat
yang hendak dicapai.
STRUKTUR
PENDIDIKAN MODEN
-Konten:
agama, sekular dan teknikal, integrasi.
-Struktur
sekolah: progrsif dan bersepadu.
3. EKONOMI
KEADAAN
ASAL SEDIA ADA
-Ekonomi
tradisional, pemilikan tanah luar bandar dan sistem percukaian.
DESAKAN
PERUBAHAN
-Pertubuhan
ekonomi, kelas pertengahan dan sistem kerja.
STRUKTUR
PENDIDIKAN MODEN
-Hubungan
antara sekolah dengan peperiksaan, hubungan terhadap pasangan buruh dan jaminan
pekerjaan.
4. POLITIK
KEADAAN
ASAL SEDIA ADA
-Politik
tradisional, darjah pemusatan, kebolehan pemerintah, inklusif, mewakili dan
ketenteraan.
DESAKAN PERUBAHAN
-Treat
luaran.
-Treat
dalaman.
-Kesatuan.
-Penentangan.
STRUKTUR
PENDIDIKAN MODEN
-Kawalan
; kerajaan atau swasta.
-
Sentralisasi atau disentralisasi.
DIMENSI PERKEMBANGAN
PENDIDIKAN MALAYSIA
-Perkembangan pendidikan negara yang berlaku sehingga kini adalah suatu yang dirancang bagi menghadapi cabara masa hadapan bangsa dan negara di Malaysia. Perkembangan pendidikan yang berlaku bole dibahagikan kepada dua dimensi iaitu dimensi vertikal dan horizontal. Dimensi vertikal menjurus kepada perubahan mengikut tahap atau peringkat manakala dimensi horizontal pula ialah berfokus kepada aspek ruangan dan peluang bagi setiap warganegara beroleh pendidikan yang sempurna dan berkualiti.
No comments:
Post a Comment